Kaunis kuin hetero, lyö kuin mies (toinen osa, luku1.)
1.
Perjantaina, vain kolme
päivää ennen kuin Valto sai toimeksiantonsa MC Keppostelijoilta ja Danjalta,
järjestettiin Stålarminkadun vallatussa pommisuojassa perinteiset reggaepunk-bileet.
Paikalle oli tullut yli kaksisataa Vajaaälymystön edustajaa tai kannattajaa
sekä muutamia kymmeniä uteliaita, lähinnä opiskelijoita. Pommisuojan
sisäänkäynnin edessä liehuivat punamustat liput, joiden edessä seisoi kädet
puuhkassa kaksi siirtolohkareen näköistä ja kokoista Ultraa. He olivat
järjestysmiehiä, mutta ennen kaikkea he olivat varmistamassa, ettei sisään
pääse tavallisen näköistä väkeä. Muutama poikkeus sallittiin, koska opiskelijat
sanoivat olevansa Pohjois-Pohjanmaalta ja vasta aloittaneensa opiskelut.
-
Hyvä on, mutta seuraavalla kerralla pitää
olla vähintään naamaläväri tai tatuointi
kiusallisessa paikassa,
toinen Ultrista sanoi ryhmälle, jonka vaatteiden ja naamojen väri oli seepia.
Joukosta ei saanut erottua,
työssäkäyvästä väestä puolestaan oli velvollisuus erottua. Mitään yhtenäistä
asua näissä tilaisuuksissa liikkuvilla ei ollut, tärkeintä oli, ettei näyttänyt
reimalta.
Vaikutti siltä, että yksi
yhteinen piirre heillä kuitenkin oli. Etenkin keikkoja järjestävillä ihmisillä
vaatteet olivat aina mustat ja vasemmassa käsivarressa roikkui punainen nauha.
Ensimmäinen bändi soitti ensimmäistä
biisiä, kun läheisen huoltoaseman pihaan liukui matkailuauto. Sen kyljissä
komeili Ylen mainosteipit. Autosta nousevan nuoren miehen nahkatakin selässä
luki Yhteiskunta on mätä. Ja alempana Discharge. Rotsi oli Kulin sedän vanha,
hihansuissa oli edelleen fiftareiden kuivunutta verta kahdeksankymmentäluvulta.
Kuli oli saanut rotsin sillä ehdolla, että sitä ei pestä. Se oli täydellinen
valeasu ja ennen kuin lähti kohti pommaria, Kuli laittoi rintamukseensa vielä
uuden rintamerkin, jonka oli tilannut netistä. Siinä luki Hopeinen Jolla.
Tukalleen hän ei ollut tehnyt mitään, jättänyt sen vain aamulla pesemättä ja kampaamatta;
se oli sillä punk.
Kun Kuli lähestyi pommisuojaa, ensimmäinen
esiintyjä Valkoisen miehen taakka, soitti jo hittibiisiänsä ja huudatti
kertosäkeessä yleisöä. Biisin rytmi oli reggaeta, kitaran särö punkkia:
Kelle
on yön lusikalla annettu,
ei
näe päivällä kauhaa,
kun
sotaa käyvät tutut ja hutsut,
ei
kukaan saa rauhaa.
Kertosäe oli mukaansa
tempaava ja Kuli käveli kohti manalan porttia rytmissä jammaillen. Kerberokset
kuitenkin pysäyttivät hänet.
-
Mikäs tuo on?
Toinen Ultra osoitti
Kulin uutta rintamerkkiä. Natsi nielaisi pari kertaa ja haki sanoja.
-
Se on uusi punkbändi Valkeakoskelta,
Jatsin bändi.
-
No siinä tapauksessa sisään vaan.
Kuli käveli
lipunmyyntitiskille ja ojensi kympin setelin tytölle, jolla oli musta lyhyt
tukka ja hitler-viikset. Natsi-Kuli sulautui hyvin joukkoon.
Kulin pelasti hänen omistautumisensa
punkmusiikille. Kukaan hänen ystävistään ei tiennyt, että hänellä oli kenties
Suomen laajin punklevykokoelma. Suurimman osan siitä, hän oli saanut sedältään,
jonka rotsikin oli. Kuunteli Kuli RAC:täkin, mutta punkin hän oli saanut jo
sedän maidossa.
Kulilla oli ollut täysi työ esittää
humalaista, kun nelituntisen tapahtuman viimeinen bändi, Koiruus kiipesi
lauteille. Kulilla oli povarissaan muovinen Valdemar-pullo, jonka hän oli
täyttänyt puolukkamehulla. Siitä hän oli ottanut huikkaa ja horjahdellut
hetkittäin, kuten tällaisissa kemuissa tapana oli. Jos hän olisi paljastunut
patriootiksi, hänet olisi luultavasti potkittu hengiltä. Sitä suvaitsevaisuus
tarkoitti, nazi punks fuck off and die. Punkista oli tullut osa uskonnollista
kulttia, enää ei tarvinnut ajatella itse. Se ei ollut enää kapinaa vallitsevaa
järjestystä vastaan, se halusi itse hallita.
Koiruus soitti viimeiseksi Sielun Veljien On mulla unelma -biisin. Versio oli
todella rankka ja Kuli hyppi ylös ja alas paikallaan, kuten kaikki muutkin.
Tunnelma oli hurmoksellisen epäisänmaallinen. Keikka päättyi asiaankuuluviin
huutoihin: rajat auki, rajat auki, rajat auki… Siinä vaiheessa Kuli havahtui ja
lähti kävelemään kohti pommisuojan suuaukkoa. Hän ei tiennyt, että juuri tämä
reaktio paljasti hänet. Hänen takanaan oli koko ajan seissyt Vajaaälymystön
vakoilija. Hän oli kiinnittänyt erityistä huomiota erääseen kiellettyyn rintamerkkiin,
siinä luki Cock Sparrer. Kuli ei ollut tiennyt, että tämä ehkä ensimmäinen ja
oikeasti työväenluokkainen punkbändi Lontoosta oli nykyisin punamustien
mustalla listalla. Syynä oli arvatenkin England
Belongs to Me -levy. Nykyäänhän mikään ei saanut kuulua kenellekään,
etenkään maa. Se oli fasismia ja rasismia.
Myös Sham 69 oli joutumassa samalle
listalle. Miksi, koska heidän autenttinen ja vilpitön uhonsa sai uudet bändit
kuulostamaan pelkältä ruikutukselta. Sitä Vajakit eivät voineet hyväksyä.
Kaikkien piti olla yhtä huonoja.
Vajaaälymystö oli määritellyt uudestaan
myös sen, ketkä ovat työväenluokkaa ja mihin se sai uskoa. Duunarit eivät enää
sitä olleet, koska he eivät totelleet selkeitä ohjeita. Kaiken lisäksi duunarit
äänestivät väärää puoluetta. Ei sellainen kuulunut demokratiaan. Siksi
käynnistettiin kampanja työajan lyhentämisestä kuuteen tuntiin päivässä.
Kampanjan tavoitteena oli tehdä duunareista niin köyhiä, ettei entisellä eli väärällä
työväenluokalla olisi enää varaa ottaa asuntolainaa tai ostaa ylipäänsä mitään
kallista. Se olisi vain isällinen rangaistus sopimattomasta käytöksestä. Myös
kaikki isänmaallisuus oli kiellettyä. Duunarien kaulassa roikkuvat suomileijonariipukset
olivat kuin keltainen tähti juutalaisten rinnoissa aikoinaan. Leijonariipus
kertoi kantajansa kuuluvan alempaan rotuun, joten syrjintä oli sallittua. Oikea
työväenluokka oli nykyisin ylempää keskiluokkaa, joka oli valmistuneet
yliopistolta mieluiten humanistisesta tai yhteiskuntatieteellisestä tiedekunnasta.
He tulisivat olemaan se primus motor,
kun vallankumous alkaisi. Näin he ajattelivat.
Kuli hyppäsi asuntoautoonsa ja työnsi cd:n
pesään. Hän pomppi istuimellaan ja kun kertosäe alkoi, Kuli lauloi tippa
silmässä mukana.
”England belong's to me
A nation's pride the dirty water on the rivers
No one can take away our memory
Oh Oh, England belongs to me”
A nation's pride the dirty water on the rivers
No one can take away our memory
Oh Oh, England belongs to me”
Kommentit
Lähetä kommentti