Kaunis kuin hetero, lyö kuin mies (toinen osa, luku 3.)
3.
Kuun sirppi veti sinisen
viltin Turun kaupungin ylle. Tähdet rapistelivat taivaan kantta. Ne halusivat
tirkistellä, mitä Maassa oli meneillään, mutta koska olivat nuoria, eivät
ymmärtäneet, että se minkä näkivät, oli tapahtunut jo aikoja sitten. Ja tämäkin
oli vain uusinta.
Entä Otavan tähtikuvio sitten? Maasta
katsoen näytti siltä, että tähdet olivat samalla etäisyydellä, vaikka todellisuudessa
matka kuvion eri tähtiin oli seitsemästäkymmenestäkuudesta sataan kuuteenkymmeneen
valovuotta. Seitsemän tähteä, seitsemän veljestä: Dubhe, Merak, Phecda, Megrez,
Alioth, Mizar ja Alkaid. Ne eivät olleet mitään sukua toisilleen. Suomalaiset
antoivat kuviolle nimen kalaverkon mukaan, slaavit ja germaanit kutsuivat sitä
Suureksi Vaunuksi, venäläiset Kauhaksi ja amerikkalaiset Suureksi Kauhaksi. Lahden
takana koko on aina ollut tärkeä attribuutti. Tarkkaan ottaen mitään
tunnistettavaa tähtikuviota ei ollut, kun otimme huomioon kolmannen
ulottuvuuden. Kyse oli perspektiiviharhasta. Kuvio ei siis ollut sellainen kuin
me taulujen töllistelijät luulimme, sille antamamme nimetkin olivat kulttuurisidonnaisia.
Mitä tämä kertoi avaruuden valloituksesta? Tai yhtään mistään?
Joidenkin laskelmien mukaan Maassa on
kautta aikojen syntynyt yli sata miljardia ihmistä. Yhtä monta on ollut
totuuden etsijöitä ja näkökulmia. Yhtä monta turhaa matkaa. Ja tätä kaikkea
yritimme ymmärtää mittaamalla ja nimeämällä, heiluttamalla milloin minkäkin
värisiä lippuja, rukoilemalla jumalia ja niin edelleen. Kunnianhimosta ei
ainakaan ole ollut puutetta.
Entä neljäs ulottuvuus, aika? Tunnemme
kellon ja ”tapamme aikaa”, vaikka asia on päinvastoin. Kello väittää, että
asiat tapahtuvat peräkkäin, vaikka ne tapahtuvatkin rinnakkain,
samanaikaisesti. Kello on ajalle sama kuin kristinuskolle risti, joka on pelkkä
kömpelö yritys kieltää kuolema. Kello kertoo, milloin pitää herätä olemaan
oikeassa.
Todellisuudessa aika tappaa meidät. Ja
helvetin hyvin tappaakin.
Aamu valkeni nopeasti ja
ensimmäiset linnut aloittivat heti sirkutuksen. Kuudelta lintujen meteli oli
sietämätön ja Laippa pyöri vuoteessaan itäisessä keskustassa. Kahdeksalta
autojen ääni peitti alleen luonnon requiemin,
Laippa päätti lähteä aamulenkille. Hän veti päälleen trumpettilahkeiset
samettihousut ja sinapinvärisen kauluspaidan.
Mittaillessaan itäisen keskustan
kortteleita hän ihmetteli elämää ja sitä miksi oli sellainen kuin oli. Onko
kohtaloa olemassa, hän kysyi itseltään ja joutui vastaamaan kieltävästi.
Ihmisillä on vapaa tahto, joka kirjoittaa heidän kohtalonsa, tarinansa, mutta
sen irrottaminen muiden tarinoista on hieman typerää. Silloin ihminen on pelkkä
matka ja matkan pää on aina kuolema.
Laippa hymyili itsekseen syvällisen
synkille ajatuksilleen. Hän oli aina erottunut porukasta. Hän oli
individualisti.
Vuosi sitten Laippa oli eronnut
tyttöystävästään tai oikeastaan tämä oli jättänyt hänet. Sara oli saanut hänet
ajattelemaan perimmäisiä kysymyksiä. Se oli tehnyt Laipasta onnettoman. Siksi
pojan ajatukset olivat yhtä syvällisiä kuin kiinalaiset sananlaskut. Hän myös
näytti hieman sellaiselta, housuun lirahtaneelta mietelmältä.
Ne askeleet, jotka Laippa otti, voitiin
yhdistää näkymättömällä viivalla. Toisen kengän kärjestä toisen kantapäähän
muodosti kolmion tärkeimmän sivun, liikkumattoman liikuttajan. Se viskoi
kukonhelttaista vallankumouksellista eteenpäin. Kun suljemme yhtälöstä pois
jalat ja muut kulkuneuvot, autot, junat lentokoneet ja Laipan itsensä kaikkine
persoonallisine piirteineen, voimme nähdä ihmisen elämän tarinan kuolemaa kohti
aukeavana lankakeränä. Kissa leikkii lankakerällä niin kauan kuin se pyörii.
Kun langan pää näkyy, leikki on loppu.
Yksilö kuolee, mutta elämä jatkuu.
Ei tosin enää pitkään Kulin osalta. Mutta hän
onkin vain yksilö. Täysin turha eksemplaari, ihmismoniste. Kuten me kaikki.
Laippa ja Kiiruna
jättivät polkupyöränsä Topinojan kaatopaikan verkkoaitaan nojalleen. Kiirunalla
oli mukanaan leipäveitsi, Laipalla pesäpallomaila. Molemmat varsin hyviä
jäänsärkijöitä, kun keskustelun avaaminen tuntuu kiusalliselta.
Kuli oli valvonut koko yön ja editoinut
kuvamateriaaliaan satamasta. Hän oli lisännyt pitämäänsä excel-pohjaiseen
lokiinsa balkanilaisten liikkeet, autojen rekisteritunnukset, miesten
lukumäärän ja niin edelleen. Hän oli tehnyt valtavan pohjatyön, mutta hän ei
ollut pystynyt ratkaisemaan arvoitusta, kuka oli J.S.
Muutenkin kuin tutkimuksissaan Kuli oli aina
äärettömän pikkutarkka ja tehokas. Jos hän osti kaupasta Reissumiestä, piti
myös leikkeleiden olla pyöreitä. Jos taas Vaasan ruispalat olivat tarjouksessa,
niiden päälle Kuli laittoi suorakaiteen muotoista lihajalostetta. Kurkun
siivut, jotka hän mittasi mauserilla, toivat tähän terveelliseen välipalaan
kivasti kosteutta ja se oli helpompi niellä. Kuli kutsui työntömittaa
mauseriksi laitteen patentoineen yrityksen mukaan ja tietenkin siksi, että nimi
kuulosti saksalta. Saksaa hän ei tosin osannut, mutta voileipien tekemisessä
hän oli ässä tai peräti äs-ässä.
Lihansyönnin suhteen Kuli ei seurannut kuuluisan esikuvansa vegaanikorpraalin
esimerkkiä, vaikka oli jo pikkupoikana piirrellyt hakaristejä pulpettiinsa.
Tuntui hieman oudolta, että niinkin tarkka
mies kuin Kuli oli unohtanut lukita asuntoautonsa oven. Niin kuitenkin oli
käynyt. Ehkä se johtui univelasta tai pervitiinin puutteesta. Niin tai näin, se
antoi Laipalle ja Kiirunalle epäreilun edun. Ultrat tempaisivat oven auki, Kuli
pomppasi hereille asuntoautonsa sohvalta ja lyhyen käsirysyn jälkeen Kiiruna
upotti leipäveitsensä perfektionatsin rintaan.
Vasta Saippua Centerillä
Laippa sai suunsa auki. He jättivät pyöränsä telineeseen ja katsoivat toisiaan.
-
Kaljaa, nyt tarvitaan kaljaa.
-
Perkele, kuolikohan se?
Ultrien päämajassa toimi
salakapakka, jossa rahaa ei käytetty. Jääkaapit olivat aina täynnä olutta ja
siideriä ja jokainen otettu pullo merkattiin listaan. Juodut tuotteet
maksettiin, kun opintotuki tai joku muu merkittävä yhteiskunnan maksama
subventio nasahti takkutukan tilille. Parin tunnin päästä Kiirunan ja Laipan
sarakkeissa rasteja oli seitsemän, saman verran kuin on tähtiä Otavassa ja
poikia Jukolassa.
Kommentit
Lähetä kommentti