Kaunis kuin hetero, lyö kuin mies (kolmas osa, luku 3.)
3.
Lopulta paljastui, että
Valton Pytyssä kohtaama nuori mies ja nuori nainen olivat sisaruksia ja Danjan
serkkuja. Mies oli Kosovon albaanien vapautusrintaman (eli Kavrin) eversti. Hän
ei ollut enää muslimi, mutta ihaili silti itävaltalaisen korpraalin ja vegaanin
vastausta Eurooppaa aikoinaan kovasti vaivanneeseen juutalaiskysymykseen. Noh,
kukaan ei ole täydellinen. Itse asiassa mies, entiseltä nimeltään Arbian, oli
hylännyt uskonnon, muuttanut nimensä Skanderbegiksi ja haaveili, Suur-Albaniasta,
johon kuuluisi Kosovo, Albania ja kohtuullinen pala Serbiaa. Valto ymmärsi nyt,
että hänestä Danja oli aiemmin puhunut.
Skanderbeg-nimen Arbian oli ottanut
”Albanian lohikäärmeeltä”, joka taisteli 1400-luvulla ottomaaneja vastaan.
Alkuperäinen Skanderbeg oli levoton ja energinen mies, joka sai
sotilaskoulutuksensa Turkissa. Tästä huolimatta vuoden 1444 kesäkuussa hän ja
viisitoistatuhatta sotilasta teki neljästäkymmenestätuhannesta turkkilaisesta
kebabia Torviollin taistelussa. Ottomaanien sulttaani Mehmed II oli asiasta
hieman karheana eikä jättänyt voitokkaita albaaneja rauhaan. Albaanit
alistettiin vasta kun Skanderbeg kuoli malariaan vuonna 1468. Tämän päivän Arbian
oli kuitenkin toista maata, hän oli rauhallinen ja karismaattinen, eikä
hötkyillyt turhia.
Susi-symbolin Arbian oli ottanut natseilta,
osittain huumorilla. Hän itse oli laumansa alfa Canis lupus. Kun Arbian laati strategisia iskuja vaikkapa serbejä vastaan,
hän hyräili Pahaa sutta ken pelkäisi
-melodiaa, mutta muutti mielessään paha-sanan tilalle hyvän. Hehän olivat
vähemmistönä lähes jokaisessa maailman kolkassa ja kuten tiedämme, vähemmistö
on aina hyvä koska sorrettu.
Kun serbit Turussa oli lyöty, Arbian
siskoineen oli palannut takaisin Kosovoon haaveilemaan. Valto piti Danjan
tavasta kertoa ja kuvailla asioita vivahteikkaasti.
Lauantai-ilta oli jo pitkällä, kun Rekka
huomasi, että jotain oli vinossa.
Kun Johan Christian Creed
sai kuulla, että natsi-Kuli oli tapettu, hän menetti hermonsa. Hän epäili, että
joku tai jotkut hänen Ultristaan olivat olleet asialla ja pelkäsi, että
poliisit tulisivat nuuskimaan heidän touhujaan. Creed pyöritti vihakonetta,
joka tarvitsi tietoja; se eli informaatiosta, joka oikeinkäytettynä oli paljon
tehokkaampaa kuin suora väkivalta.
Paraisten tapatumat uutisoitiin
onnettomuutena eikä serbeistä mainittu sanaakaan. Poliisi piti tapahtumia
alamaailman välienselvittelynä ja aloitti tutkimukset vain näön vuoksi. Kaikki
pihalta kuolleina löydetyt henkilöt olivat olleet Interpolin listoilla, joten
se siitä. Heitä pidettiin tietenkin syypäinä kellarista löytyneen hiiltyneen
perheen surmaan. Orikedolta biojäteastiasta löydetyt ruumiit puolestaan yhdistettiin
Paraisten tapahtumiin ja Turun poliisilaitoksen ylikomisario Hakala oli sitä
mieltä, että kyseisen rosvojoukon tappajat ansaitsisivat mitalit. Carstenin
rintataskussa ollutta käyntikorttia ei koskaan liitetty muiden todisteiden
joukkoon, ylikomisario laittoi sen lompakkoonsa. Hän tiesi Lapin
kelohonkamökkiä myöten, kenen kortti oli.
Creed ja Ultrat eivät nähneet serbejä
rikollisina, joten Creed vannoi kostoa saatuaan luotettavalta taholta tiedon
serbien kuolemasta. Hänelle serbit olivat ennen kaikkea yksilöitä, jotka
tekivät pyyteetöntä työtä pakolaislasten auttamiseksi. Creed & co pitivät
itseään niin hyvinä, etteivät suostuneet näkemään asioiden todellista tilaa. He
jahtasivat natseja ja niitä, herran Jumala, oli kaikkialla. Poliisit,
esimerkiksi, olivat heidän mielestään kaikki natseja. Creed kutsui Ultrat
palaveriin. Laippa ja Kiiruna pyysivät päästä mukaan, koska eivät olleet täysin
varauksetta sisäpiirissä. Creed mietti hetken ja suostui pyyntöön. Aina oli
hyvä olla uhrattavia sotilaita. Tämä oli kylmä tosiasia, jonka jokainen johtaja
tiesi.
Koulu, televisio, yhteiskunta ja media oli
tehnyt natseista syystäkin vihattavia, mutta Creedin ja Vajaaälymystön ongelma
oli, kuinka leimata natseiksi kaikki eri mieltä olevat. Sosiaalinen media
poisti tämän ongelman. Siellä ei vaadittu faktojen tarkistusta eikä huudeltu
älyllisen erottelukyvyn perään. Kun oikeita natseja ei enää ollut, joka
torvesta tullut natsituuttaus vaati, että sellaisia piti löytää. Joko olet meidän
puolella tai meitä vastaan -lause asetteli rajan niiden ja natsien väliin. Jos
joku jossain päin maailmaa tukisti lastaan ja tämä lastenkasvatuksellinen hyvää
tarkoittava ele vuoti lehdistön hyeenoille, somemyrsky oli valmis. Myös
Pönttöuuninpojan blogin vertauskuvallinen sormi viuhtoi joka suuntaan natseja
osoitellen. Klaaniutuminen lisäsi yhteenkuuluvuuden tunnetta ja sai niin
sanotut normaalit ihmiset näyttämään unissakävelijöiltä, joskus jopa
natsikollaboraattoreilta. ”Ovatko ne sokeita?”, ”Eivätkö ne tajua, että natseja
on joka puolella?” Edellä mainitut, kenties jonkun tolkun lääkärin mielestä
hieman paranoidit lauseet olivat jokapäiväisiä huutohuokauksia Vajaaälymystön
ja Ultrien parissa.
Vajaaälymystön näkökulmasta hallan sijaan
alavilla mailla ja vähän joka puolella oli terovaara.
Vajakit kumarsivat Pönttöuuninpoikaa. He
puhuivat ja elivät sitä; hengittivät häkää. Siitä tuli mukava lämmin kutina
sydänalaan. Pönttöuuninpojan blogi oli huutavan ääni cityssä. Sitä oli kiva
peukuttaa sosiaalisessa mediassa ja ryhmittyä sen ääreen haaveilemaan
vallankumouksesta.
Joskus räkänokan ja typeryksen ero on vain karvan
karkea.
Kukaan ei tiennyt, kuka blogia piti; oliko
kyseessä kenties joku radikaali ryhmittymä, joka halusi kylvää eripuraa
Suomessa, koska siitähän suvaitsevaisuudessa äärimmillään oli kyse. Vai oliko
kyseessä tosiaan punakoitunut Jari Tervo, joka uuninpellissä roikkuen annosteli
järjen vievää savua?
Sosiaalisen median hyvä tai huono puoli,
riippuu katsantokannasta, oli se, että siellä vietettiin Pertti Kurikan
nimipäiviä joka päivä. Tämän saattoi päätellä jo palautettujen tunkkien
määrästä.
Pönttöuuninpoika oli luonnollisesti tärkeä
ohjeistaja koko Suomen Vajaaälymystölle, mutta Creed käytti ylintä
toimeenpanovaltaa Turussa. Myös muissa suurissa kaupungeissa oli omat
creedinsä. Turun Creed ei tullut heidän kanssaan toimeen. Hänellä oli oma
visionsa ja sitä eivät mitkään vasemmistohipit saisi pilata. Hän halusi EU-parlamenttiin.
Hän halusi valtaa.
Jos ja kun Creedin opportunistinen kaksinaamaisuus
paljastuisi, hän joutuisi hakemaan uralleen vauhtia tositeeveestä. Onhan
asfaltti aina vihreämpää ruudun sisäpuolella ja kaikki pyörätiet vievät
puistoon, jossa muut politiikasta pudonneet kierrättävät pulloa. Vaikka katsoja
vaihtaisi kanavaa, on oma katse pidettävä kamerassa tai studio-ohjaajan kädessä
ja hymyiltävä. Sen kaiken Creed halusi välttää. Ja silti hän lähti täysin
järjettömään hyökkäykseen.
Miksi?
Ultrat kokoustivat koko lauantaipäivän ja kun aurinko vihdoin laski
jonnekin Saippua Centerin taakse, jaettiin aseet. Ultrat varautuivat, kuka
mitenkin. Mukaan otettiin sanavaraston puutetta aina kivasti kompensoivat
tahkopihkalat ja monta repullista spraymaaleja, joilla lööpit saattoi
improvisoida suoraan vihollisen päämajan seinään. Joku sujautti reppuunsa
tähtipääruuvimeisselin toinen pyöränketjut. Kiiruna oli löytänyt jostain uuden
leipäveitsen. Laippa oli viisaampi, hän ei ottanut mukaan mitään kättä
pidempää, vain repullisen olutta. Creed jakoi kaikille punaiset käsivarsinauhat.
Nauhojen tehtävä oli suojella heitä kaikelta, mitä ikinä keksivätkään tehdä.
Sellaista pimeää tekoa ei liene, jota punainen nauha ei oikeuttaisi.
Hyökkäykseen lähtö oli yhtä typerää kuin
Prahan taistelu toukokuussa vuonna 1945. Berliini oli jo kukistettu, mutta
saksalaiset eivät luovuttaneet. Vajaan viikon aikana Prahassa kuoli, haavoittui
tai katosi kahdeksansataaviisikymmentätuhatta saksalaissotilasta. Hitler oli jo
kuollut, mutta käskyt ja asenne elivät.
Ehkä Creed tajusi tappionsa ja halusi
turhautuneena tuhota kaiken. Tai ehkä Creed päinvastoin ei halunnut myöntää
tappiotaan ja yhtä jääräpäisenä kuin Hitler kuolleena, määräsi joukkonsa vielä
viimeiseen taistoon.
Aurinko kyti jossain horisontissa, mutta se
ei kiinnostanut matkaan lähtevää laumaa. Creed jättäytyi pois, koska häntä muka
tarvittiin päämajassa, Saippua Centerillä. Karu totuus oli, ettei häntä
tarvittu missään, mutta eivät faktat olleet häntä ennenkään hämänneet.
Hän oli antanut tunteilleen vallan, se
koituisi hänen turmiokseen.
Kahdeksan Ultraa ja kaksi ei niin ultraa
eli Laippa ja Kiiruna nousivat fillareidensa päälle ja lähtivät kohti itää.
Jopo-osastolta kesti tunnin päästä Piispanristille. Pyörät he jättivät
pientareelle ja lukitsivat ne toisiinsa.
Ultrien joukkoja johti sama Hitler-viiksinen
nainen, joka möi lippuja joka perjantaisissa punkreggae-bileissä. Pyörien
jättöpaikasta oli noin kilometri Rekan talolle. Ultrat olivat saaneet tarkan
osoitteen, missä kollaboraattorit majailivat.
Kommentit
Lähetä kommentti